EU:s tidigare beslut om ett totalt förbud mot nya bensin- och dieselbilar från år 2035 kommer nu att revideras. Enligt tyska källor planeras ett nytt mål som innebär en minskning av koldioxidutsläppen med 90 procent istället för det tidigare kravet på nollutsläpp.
Detta besked förväntas bekräftas när EU-kommissionen offentliggör sitt reviderade förslag nästa vecka. Manfred Weber, som leder den konservativa partigruppen EPP i EU-parlamentet, meddelade att det nya kravet kommer att träda i kraft för nyregistreringar från och med 2035. ”En 90-procentig minskning av koldioxidutsläppen kommer nu att vara obligatorisk, istället för 100 procent,” sa Weber till tidningen Bild.
Det har funnits betydande motstånd från flera inflytelserika bilproduktionsländer, som har tryckt på för att förändra det tidigare beslutet om att förbjuda alla nya bilar och skåpbilar utan nollutsläpp. Den nya lagstiftningen om bilutsläpp är en del av EU:s fortsatta strävan att minska klimatpåverkan, men har mött kritik och oro från olika intressenter.
EU-kommissionens omarbetade förslag väntas presenteras på tisdag nästa vecka, vilket kan leda till en betydande förändring i hur medlemsländerna förhåller sig till miljökrav för bilindustrin.
