Apple har ålagts böter på över 98,6 miljoner euro av den italienska konkurrensmyndigheten, Autorità Garante della Concorrenza e del Mercato, för att ha missbrukat sin dominanta position på marknaden för appdistribution till användare av iOS.
Myndigheten framhåller att Apples policy för App Tracking Transparency (ATT), som infördes 2021, hämmar konkurrensen. Enligt myndigheten kräver denna policy att tredjepartsutvecklare måste få två olika tillstånd från användarna för att samla in och koppla data för reklamändamål. Samtidigt påverkas inte Apple av samma restriktioner.
Utredningen, som har genomförts i samarbete med EU-kommissionen och andra myndigheter, har kommit fram till att reglerna är ensidiga och oproportionerliga i förhållande till Apples påstådda syfte att skydda användarnas integritet. Detta skadar apputvecklare, annonsörer och reklamnätverk genom att begränsa deras möjligheter att använda data för personaliserad annonsering.
I en kommentar till Ars Technica har Apple meddelat att företaget planerar att överklaga böterna och försvara App Tracking Transparency som ett viktigt skydd för användarnas integritet på iOS.
