Oppo har stora ambitioner i Norden och planerar att bli den tredje största mobiltillverkaren inom fem år. Detta trots att de också konkurrerar med sitt eget märke, Oneplus. Jeremy Geng, som är chef för Nordens verksamhet, delade sina insikter under en intervju i Helsingfors där Oppos nordiska kontor är beläget.
Den officiella försäljningsstarten i Norden äger rum idag, den 3 oktober. Oppo har redan etablerat sig i flera europeiska länder och lanseringen i Sverige, Danmark, Norge och Finland är en del av en bredare global tillväxtstrategi. Geng uttrycker att även om många företag, som Motorola, Honor och Xiaomi, strävar efter samma position, är Oppo inte rädda för konkurrensen. ”Vi har erfarenhet av tuffa marknadsförhållanden i andra delar av världen”, säger han.
Geng får också ofta frågor om relationen till Oneplus, vilket han bekräftar att bolagen drivs separat trots att de har samma ägare. Oppos satsning i Norden betyder inte att Oneplus minskar sina engagemang. Han understryker vikten av den nordiska marknaden och berömmer regionen för sina framstående insatser inom mode, innovation och teknik.
En intressant aspekt som Geng nämner är den höga prisnivån i Norden, som han beskriver som ”väldigt hög”. Detta faktum kan påverka hur Oppo positionerar sina produkter i den konkurrensutsatta marknaden.
Denna artikel är ett utdrag från en längre text som publicerades tidigare exklusivt för Plus-medlemmar på Mobil.se. För att få tillgång till hela artikeln och fler insikter kan man bli Plus-medlem.
