Ikea presenterar en ny kollektion vid namn GOKVÄLLAÅ inför Ramadan, som inleds den 18 februari nästa år. Företaget, som har en stark koppling till det svenska arvet, har under de senaste åren blivit allt mindre svenskt, särskilt efter grundaren Ingvar Kamprads bortgång.
Kollektionen GOKVÄLLAÅ syftar till att skapa en varm och inbjudande atmosfär under firandet av Ramadan och Eid. I ett uttalande förklarar Louise Ridell Ehinger, presskontakt på Ikea Sverige, att företaget fokuserar på att stödja olika typer av firanden där människor samlas, och att man vill uppmuntra till gemenskap.
Ikea har tidigare lanserat produkter riktade till muslimer inför Ramadan, men den nu aktuella satsningen görs närmare inpå julen än tidigare. Produkterna kommer att finnas tillgängliga för försäljning i början av februari.
Enligt en granskning i Svenska Dagbladet har Ikeas svenska arv blivit föremål för diskussion. Ingvar Kamprad uttryckte redan på 1970-talet i sitt manifest ”En möbelhandlares testamente” att basutbudet skulle uppfattas som typiskt Ikea i Skandinavien och typiskt svenskt utanför Skandinavien. Idag arbetar många av Ikeas anställda i andra länder, och företaget leds snart av en icke-svensk för första gången.
Trots att Ikea ingår i ”En kulturkanon för Sverige”, har diskussionen kring företagets identitet och dess koppling till det svenska arvet intensifierats i takt med dessa förändringar.
