Debatten kring det misslyckade NFT-projektet World of Alidia, som letts av influencern Vanja Wikström, fortsätter att växa. Nu har flera medlemmar från projektet samlats och skrivit ett öppet brev där de kräver att Wikström och hennes man Nicklas Malmqvist ska återbetala pengar.
Det började som ett lovande initiativ. En medlem som kallar sig ”Sara” berättar hur hon fann gemenskap och glädje i NFT-projektet. Hon beskriver en familjär känsla och en strävan att tillsammans skapa något stort. Men verkligheten visade sig vara annorlunda. I en dokumentär om Vanja Wikström och projektets nederlag framkommer det att grundarna tvingades dra tillbaka flera löften, inklusive planer på kontor och konserter. Bara drygt ett år efter lanseringen lades projektet ner.
Trots att ”Sara” inte förlorade en stor summa, känner hon sig lurad och vill inte avslöja sitt namn. Hon har dock bestämt sig för att agera. Tillsammans med andra medlemmar har hon publicerat ett öppet brev som undertecknats av elva personer. I brevet framgår det att de efterfrågar en öppen dialog och kompensation för de förluster de lidit, som uppgår till 181 400 kronor sammanlagt.
I brevet uttrycker de att de nu inser, efter att ha sett dokumentären, att deras pengar användes till Wikström och Malmqvists löner, vilket resulterade i att det inte fanns några medel kvar i projektet. Dessutom framgår det att de kunde ta ut lön vilket möjliggjorde deras husköp på Gotland.
Dokumentären väcker frågor kring projektets ekonomi, där över en miljon kronor gick till löner. Malmqvist förklarar att de behövde ta ut dessa löner för att klara sig ekonomiskt i Stockholm.
Enligt ”Sara” hejade Wikström och Malmqvist på medlemmarna när de köpte fler digitala verk, trots att de borde ha varit medvetna om att projektets medel var på väg att ta slut. ”Vi vill se en återbetalning till dem som investerat mest och en genuin ursäkt”, säger hon.
När SvD kontaktade Wikström för att få en kommentar angående brevet och kraven på en ursäkt, svarade hon att de upplevt att de tagit ansvar och bett om ursäkt vid flera tillfällen. Hon menar att de inte har några ytterligare kommentarer att ge.
Serien ”Badfluence” från Svenska Dagbladet och Podme riktar blicken mot influencers och de risker som kan följa med deras affärsverksamhet. Den väcker frågor om vad som händer när någon använder sitt inflytande för att marknadsföra potentiellt osäkra investeringar.
