Professor kritiserar Stegras planer för stålverk i Boden

Jan Blomgren, professor i tillämpad kärnfysik, framför skarp kritik mot Stegras planer på att etablera ett nytt stålverk i Boden. Han anser att företaget underskattar både logistiska hinder och tekniska utmaningar kopplade till den nordsvenska vintern.

I en debattartikel publicerad i Epoch Times ifrågasätter Blomgren Stegras avsikt att importera järnmalm från Brasilien via Luleå hamn, som ligger nära Boden. Han påstår att hela konceptet bygger på osäkra antaganden, både om hamnens kapacitet och möjligheterna att transportera malmen vidare inåt landet.

Blomgren framhåller att om järnvägen inte klarar av de nödvändiga volymerna kan det bli aktuellt med lastbilstransporter, vilket han menar är tveksamt ur både praktisk och miljömässig synvinkel.

Professorn lyfter också fram ett mer grundläggande problem: vintern. Han noterar torrt att ”det borde inte komma som en komplett överraskning att det blir is på Bottenviken på vintern” och hävdar att denna insikt tycks saknas i företagets kalkyler.

Blomgren refererar till en källa inom sjöfarten som påpekar att mycket få fartyg är konstruerade för att transportera tunga laster, som malm, genom isbelagda vatten. De fartyg som finns är specialbyggda och kostsamma och används oftast i regioner där isförhållanden är vanliga.

Enligt Blomgren innebär detta att Stegra riskerar att behöva chartra extremt dyra fartyg för hela transportsträckan från Brasilien eller att genomföra omfattande omlastningar i isfria hamnar längre söderut. Omlastning av miljontals ton malm är inte gratis, konstaterar han.

Det är inte första gången Stegra, tidigare känt som H2 Green Steel, har presenterat planer som inte tar hänsyn till vinterklimatet. Blomgren påminner om företagets tidigare idé att driva sin vätgasproduktion med elektricitet från havsbaserad vindkraft, trots att stora havsbaserade vindkraftverk aldrig har byggts i områden som regelbundet fryser.

Som exempel nämner han att de närmaste vindkraftverken finns i den finska hamnen Björneborg, där de är skyddade och placerade på grunt vatten. De stora vindkraftverk som Stegra skulle behöva skulle utsättas för betydligt hårdare påfrestningar.

Blomgren hänvisar till ett finskt forskningsinstitut som har uppskattat att rörelser i is kan belasta tornen med krafter motsvarande ”åtta jetmotorer från stora flygplan”, ett citat han använder för att illustrera orimligheten i projektet.

Han avslutar med att uppmana beslutsfattare att behålla lugnet men framför allt att agera med realism i bedömningen av Stegras projektidéer. Enligt honom riskerar en bristande förståelse för klimatets praktiska konsekvenser att leda till beslut som vilar på orealistiska förutsättningar.