Stegra kritiseras för bristande hänsyn till vinterns utmaningar i Boden

Jan Blomgren, professor i tillämpad kärnfysik, har framfört kraftig kritik mot Stegras avsikter att etablera ett nytt stålverk i Boden. Han menar att företaget underskattar både logistiska utmaningar och tekniska svårigheter kopplade till den nordsvenska vintern.

I en debattartikel publicerad i Epoch Times ifrågasätter Blomgren Stegras planer på att importera järnmalm från Brasilien via Luleå hamn, som ligger endast några mil från Boden. Han betonar att hela projektet bygger på osäkra antaganden gällande hamnens kapacitet samt transportmöjligheterna inåt landet.

Enligt Blomgren kan järnvägen, om den inte klarar av de volymer som krävs, leda till att lastbilstransporter blir nödvändiga. Detta beskriver han som tveksamt både ur praktisk och miljömässig synvinkel.

Professorn belyser även ett grundläggande problem: vinterns konsekvenser. Han påpekar att det inte borde vara en överraskning att Bottenviken täcks av is under vintern, en insikt som tycks saknas i företagets kalkyler.

Blomgren hänvisar till en marin källa som påpekar att få fartyg är konstruerade för att transportera tunga laster som malm genom isbelagda vatten. De fartyg som finns är speciellt byggda och kostsamma, och används oftast i områden där isförhållanden är vanliga.

Han varnar för att Stegra riskerar att behöva hyra mycket dyra fartyg för hela transportsträckan från Brasilien eller genomföra omfattande omlastningar i isfria hamnar längre söderut. Att omlasta miljontals ton malm är sällan gratis, påpekar han.

Blomgren understryker att detta inte är första gången som Stegra, tidigare känd som H2 Green Steel, presenterar planer utan att ta hänsyn till vinterklimatet. Han påminner om företagets tidigare idé att driva sin vätgasproduktion med el från havsbaserad vindkraft, trots att stora havsbaserade vindkraftverk aldrig har byggts i områden med frekvent frysningsrisk.

Som exempel nämner Blomgren att den närmaste verkliga lösningen har varit små vindkraftverk i den finska hamnen Björneborg, som är skyddade och placerade i grunt vatten. De stora vindkraftverk som Stegra skulle behöva skulle däremot utsättas för mycket hårdare påfrestningar.

Ett finskt forskningsinstitut har uppskattat att isens rörelser kan belasta tornen med krafter som motsvarar ”åtta jetmotorer från stora flygplan”, vilket Blomgren använder för att illustrera orimligheten i projektet.

Avslutningsvis uppmanar Blomgren beslutsfattare att behålla lugnet, men framför allt att vara realistiska i bedömningen av Stegras projektidéer. Enligt honom kan bristande förståelse för klimatets praktiska konsekvenser leda till beslut baserade på orealistiska förutsättningar.