Canasta huvudbild

Canasta

Om du söker en underhållande kortlek att spela med dina vänner, finns det få som är mer engagerande än Canasta. Med upp till sex spelare under en spelomgång, erbjuder Canasta många och långa roliga stunder i gott sällskap. Leken kan även spelas i lag, så man inte behöver stå på egen fot!

Canasta – en guide

Kortspelet Canasta finner sitt ursprung i den lilla nationen Uruguay beläget på den sydamerikanska kontinenten. Tack vare den växande emigrationen från landet till USA i mitten av 1950-talet, fann sig Canasta sin väg till den västerländska hemisfären. Därifrån spreds spelet snabbt, och blev snart populärt i Europa.

Vad som möjligen skiljer Canasta från andra omtyckta kortspel är att man använder sig av två kortlekar. Utöver den dubbla mängden kort, spelar även Joker korten en viktig roll i Canasta. Detta betyder att hela 108 kort allt som allt finns i omsättning under en spelomgång.

Canasta översätts till ”korg” från spanskan. Det tros vara en variant av ännu ett populärt kortspel kallat 500. Canastas popularitet genom åren kommer sig av att det vanligt spelas i två lag med två personer vardera. Dock förekommer individuellt spelande, såväl som upp till sex deltagare.

Hur spelar man Canasta?

Canasta kort

Den simpla förklaringen på hur man vinner ett parti av Canasta är att samla på sig så många poäng som möjligt. För att uppnå detta krävs det taktik och strategi. Utöver att samla egna poäng, måste man förhindra sina motståndare från att vinna. Man samlar ihop sina poäng genom att ”bygga” sin egen korg, eller Canasta i det här fallet, av kort.

Sju kort av samma värde betecknas som en canasta, resulterar i poäng. Färgen på korten spelar också roll. En Röd Canasta saknar till skillnad från en svart Canasta så kallade vilda kort. De olika Canastarna markeras genom att lägga ett antingen rött eller svart kort på topp.

Spelets inledning

Ett parti Canasta inleds med att vardera spelare får elva kort på hand. Resterande kort läggs i en spelhög med baksidan uppåt. Man skall inte kunna se varken färg eller valör på korten i draghögen. Det översta kortet från denna hög skall sedan visas upp för alla spelare, och följaktligen placeras ut på spelplanen. I och med detta har sessionen inletts, och spelet kan ta vid!

Dock kan det första som händer vara att en av Canastas speciella regler kommer in i bilden. Om Det första kortet ur draghögen är antingen en röd trea eller ett vilt kort, så ”låser” sig spelplanen. Detta betyder att det dragna kortet läggs invid, och ett nytt kort spelas ut ur draghögen. Detta fortsätter utifall att även nästkommande kort är av samma art, tills ett spelbart kort kommer upp.

Spelets gång

Bild på kortspelande

När det väl är dags att börja spela sinsemellan, får vardera person välja om de antingen vill dra två kort ur spelhögen, eller om de vill ta två kort från spelplanen. För att det sistnämnda skall vara aktuellt, måste vissa krav uppfyllas.

Först och främst måste man som spelare ha ”öppnat” i spelsessionen. Sedan måste man ha ett kort på hand av samma värde som det översta på spelplanen samt ett vilt kort. Om spelplanen är låst till följd av en röd trea eller ett vilt kort, får man ta från denna om man har två kort av samma värde som det översta på spelplanen.

Ett annat villkor som tillåter att man tar från spelplanen är att man når en poängsumma för en öppning, samt har två kort av samma värde på hand som det översta på spelplanen. Slutligen får man ta från spelplanen om draghögen är låst. Detta går dock bara om man tidigare mält kort av samma värde som det översta på spelplanen, men ännu inte uppnått en korg, Canasta.

Mäla

När man väl plockat upp sina kort från antingen spelhögen eller spelplanen, inleds nästa moment i spelet. Detta kallas att ”mäla”, det vill säga att man lägger ut sina kort på spelplanen. Här kan man antingen börja spela på en ny Canasta, eller fortsätta spela på en som redan är befintlig.

Om man får sju kort av samma värde, blir detta en kompletterad Canasta. Då samlas dessa korten ihop, och behöver markeras med antingen ett svart eller ett rött kort, för att betecknas om en Svart eller Röd Canasta. Efter att man spelat ut, är ens runda över. Då måste man saka ett kort och snällt vänta på sin tur i spelomgången igen.

Spelets avslut

Ett parti Canasta avslutas när en av spelarna under omgången har ”gått ut”. Detta åstadkommer man genom att spela ut alla sina kort på handen. Man kan dock välja att gå ut med ens medspelares tillåtelse. Vill man fortsätta försöka samla upp poäng är även det inom spelreglerna.

I dessa fall fortsätter man spela utan att saka ett kort i änden på ens tur. Väljer man dock att gå ur spelet, tillåts man bygga med sitt sista kort. Detta kan även ske med treor av en svart färg. När väl en spelare har gått ut räknas resterande spelares kort de har på hand som minuspoäng.

Canasta regler

Canasta har ett par speciella regler som skiljer det från andra kortspel av samma still. Dessa Canasta regler är i det stora hela de samma världen över, även om det förekommer vissa små skillnader i olika kulturer. Vad som dock är en återkommande och permanent Canasta regel är att röda kort med valören Tre inte spelas. Om dessa kommer upp ur spelhögen, placeras de på spelplanen och får inte under några omständigheter läggas till din hand.

Canasta har även något som kallas för ”vilda kort”. Kort av denna art är de med valören Två eller jokrar. Dessa är dock obundna till ett fast värde i Canasta regler, och kan spelas som vilken valör som helst. Mer eller mindre definitionen av en joker. Man får inte bygga en Canasta uppgjord av bara vilda kort, och dessa får inte heller uppgöra majoriteten i en Canasta.

Skulle ett vilt kort göra ett framträdande på spelplanen, så låses den högen där det hamnar. Enda sättet att plocka upp från den låsta högen är att redan besitta två kort av samma värde som det översta i den.

Den sista speciella Canasta regler gäller själva öppningen. För att tillåtas mäla, dvs. bygga på en canasta, måste man ha en öppning på spelplanen. För att få en öppning krävs det att man besitter en viss andel poäng på sin hand. Dessa är som följande. För minuspoäng krävs en öppning på 15 poäng. För 0-1499 poäng krävs en öppning på 50 poäng. Söker man 1500-2499 poäng krävs en öppning på 90 poäng och 2500-5000 poäng krävs en öppning på 120 poäng. Man får spela ut vilda kort i sin öppning, dock leder detta till att spelplanen låser sig.

Poängen

Joker kort

Avslutningsvis skall vi då gå igenom hur mycket olika kort är värda. En segrare eller segrarlag avgörs när 5000 poäng har uppnåtts. För att nå dit, behöver man sammanställa sina totala poäng utefter följande värdering.

  • Tvåa: 20 poäng
  • Svart Trea: 5 poäng
  • Fyra till Sju: 5 poäng
  • Åtta till Kung: 10 poäng
  • Ess: 20 poäng
  • Joker: 50 poäng
  • Röd Trea: 100 poäng om antingen laget eller den individuelle spelare dock har mält. Sitter de istället på hand under poängräkningen, räknas de istället som 100 poäng minus. Har man turen och skickligheten nog till att ha mält fyra röda treor, tillräknas ytterligare 400 extra poäng.
  • Röd canasta: 500 poäng
  • Svart canasta: 300 poäng
  • Gått ut: 100 poäng

Canasta kan tyckas vara komplicerat såhär i textform. Dock är en av de bidragande anledningarna till lekens popularitet att det är relativt enkelt att spela! Avskräcks inte av tusentals bokstäver som rabblar fram regler och tillvägagångssätt.

Det bästa sättet att lära sig Canasta för en ny spelare är att själv spela. Man bör naturligtvis hänvisa till en guide såsom den här. Dock ligger den sanna kunskapen och skickligheten inte i de otaliga meningar som vi erbjuder, utan i ett spelat parti! Lycka till!